در حال بارگذاری ...

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:
امروز تحول بنیادین به گفتمان غالب در آموزش و پرورش تبدیل شده است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان گفت: « امروز تحول بنیادین به گفتمان غالب در آموزش و پرورش تبدیل شده است.»

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، صبح امروز جمعه 19 مرداد 97 دکترمهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ایران با حضور در مراسم آغازین پنجمین دوره اردوی آموزشی، فرهنگی و مهارتی حیات طیبه در پردیس شهید بهشتی مشهد، گفت: «امروز تحول بنیادین، به گفتمان غالب در آموزش و پرورش تبدیل شده است.»

دکتر نوید ادهم به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: « ایشان به عنوان یک کارشناس خبره در حوزه تعلیم وتربیت و فرهنگ، از این سند دفاع و از آن با تعابیری مانند افتخارآمیز، پیشرو وجامع یاد می کنند» وی نتیجه گیری کرد: «همه ما باید تلاش کنیم که این سند را عملیاتی سازیم.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تشبیه سند تحول بنیادین به نقشه ای برای ایجاد ساختار جدید نظام تعلیم و تربیت اعلام کرد: «دیروز در اردوگاه شهید باهنر تهران، آخرین مرحله تدوین سند یعنی تصویب زیرنظام ها انجام شد.» وی تأکید کرد: «هم اکنون زیرنظام های شش گانه سند تحول بنیادین آماده اجرا است.»

نوید ادهم با بیان این که برای حضور در صحنه تحول آفرینی در آموزش و پرورش باید به چند پیش فرض مهم توجه کنیم گفت: «اولین پیش فرض این است که آموزش و پرورش موجود علیرغم همه زحمات و تلاش های دست اندرکاران آن، مطلوب نیست و با کاستی ها وچالش هایی روبرو است.»

وی افزود: «دومین پیش فرض این است که اگر در پی نظام تعلیم و تربیت مطلوب هستیم باید در گذشته به دنبال آن نگردیم، بلکه ضمن احترام به تجربیات گذشته، بیشتر به آینده توجه کنیم.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش سومین پیش فرض لازم برای ورود به صحنه تحول آفرینی در آموزش و پرورش را بازخوانی و بازمدیریت همه مؤلفه های آموزش و پرورش عنوان کرد. وی تصریح کرد: «مؤلفه هایی معلم، شیوه های تدریس، شیوه های ارزیابی و ... همه باید بازخوانی و بازتولید شوند.»

نوید ادهم با بیان این که در مجموعه مؤلفه های مرتبط با تعلیم و تربیت دو مؤلفه مدیران و معلمان نقش کلیدی دارند، گفت: «معلمان اصلی ترین نقش را در تحول آفرینی دارند.» وی تأکید کرد: «اگر شایستگی های لازم، در معلمان تجلی پیدا کند تحول رخ خواهد داد.»

نوید ادهم با ذکر این که باید برای تمام مراحل معلمی، از فرایند جذب معلم تا بازنشستگی او تدابیری اندیشیده شود تصریح کرد: «یکی از مهمترین این تدابیر، تأسیس دانشگاه فرهنگیان است.» وی با اعلام این که نام دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه تربیت معلم تغییر خواهد گفت: «پیشنهاد این تغییر نام به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده و درصورت تصویب این شورا نهایی خواهد شد.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش کشور با بیان این که جذب مطلوب، آموزش مطلوب، و تربیت مطلوب از وظایف دانشگاه فرهنگیان است گفت: «صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت امید بسیاری به این دانشگاه بسته اند.» وی اضافه کرد: «اگر مدیران، استادان و کارشناسان این دانشگاه مأموریت گرا، اهداف سند تحول بنیادین را در فرهنگ سازمانی خود نهادینه کنند می توانیم امیدوار باشیم که تحول رخ خواهد داد.»

نوید ادهم با اشاره به مطلبی از کتاب رقص تغییر نوشته پیتر سنگه اظهار داشت: «درحدود 75 تا 80 درصد تغییرات در جهان با شکست روبرو می شوند که یکی از دلایل اصلی آن این است که مدیران می خواهند با منطق دیروز تحولات فردا را رقم بزنند.» وی گفت: «یکی از خطرات در انتظار سند تحول بنیادین نیز این است که معلمان بخواهند با اندیشه و باور دیروز با این سند روبرو شوند.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر این که اگر می خواهید درباره سند تحول بنیادین سخن بگویید در فضای معرفتی آن صحبت کنید، بیان کرد: «بسیاری از مفاهیم مانند شایستگی ها، ساحت های شش گانه و .. قبلاً در حوزه تعلیم و تربیت مطرح نبوده است.» وی افزود: «بعضی از مفاهیم مانند معلم، مدرسه و ... نیز تغییر معنایی داشته اند به این معنا که مفهومی که درسند تحول مد نظر است با مفاهیم پیشین تفاوت دارد.»

نوید ادهم با اشاره به موضوع مهدویت گفت: «هنگامی که از مهدویت حرف می زنیم در واقع از آینده سخن می گوییم.» وی تأکید کرد: «باید به موضوع مهدویت با دید قرآنی و آینده پژوهانه نگاه کرد.»

وی با بیان این که همه ادیان الهی معتقدند که جهان در آینده یک منجی الهی و آسمانی دارد، اظهار داشت که برقراری حکومت جهانی دینی، حاکمیت عدالت همگانی و فراگیری آرامش و رفاه از دیگر ویژگی هایی است که توسط ادیان الهی برای آینده ذکر شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «اگر آموزش و پرورش می خواهد شهروندانی برای آینده تربیت کند باید به این آموزه ها توجه نماید و دانش آموزانی را پرورش دهد که به این موارد معتقد باشند.»

وی با اشاره به برخی ویژگی ها و دلالت های تربیتی مهدویت، مواردی مانند جهانی شدن مکتب اسلام، حاکمیت دین و ارزش های الهی، عقلانیت و عقل گرایی، و اخلاق مداری را از جمله این ویژگی ها ذکر کرد.

نوید ادهم با اشاره به این سخن استاد محمدرضا حکیمی که «قومی که متظر مصلح است خود باید صالح باشد» خطاب به دانشجومعلمان گفت: «شما باید از خودتان شروع کنید زیرا اگر خودتان انسانی صالح و معلمی صالح باشید، می توانید پرچم مهدویت را در اموزش و پرورش برافراشته  نگه دارید.»  


نظرات کاربران